Quoridor

Quoridor, Mirko Marchesi tarafından tasarlanan ve Gigamic Games tarafından yayınlanan 2 veya 4 kişilik bir strateji oyunudur. 1997'de Mensa Zihin Oyunu ödülünü almış ve ABD, Fransa, Kanada ve Belçika'da Yılın Oyunu seçilmiştir.
(Görsel kaynak: Quoridor - Gaming Library)

Quoridor, aynı zamanda Mirko Marchesi'nin 1975'te çıkan Blockade oyununa dayanmaktadır. Marchesi, 1995'te Pinko Pallino adıyla oyunun bir başka versiyonunu da oluşturmuştur. Pinko Pallino, sadece iki oyuncuyla, toplamda 42 duvarla ve biraz daha farklı kuralları olan 11x11'lik bir oyun alanında oynanıyordu.

Quoridor'un Kuralları

Quoridor, 81 adet (9x9) kare alandan oluşan bir oyun tahtasında oynanır. Her oyuncu, tahtanın bir kenarının ortasındaki kare alanda başlayan bir piyonla temsil edilir. Amaç, piyonu karşı taraftaki herhangi bir alana hareket ettiren ilk oyuncu olmaktır.

Quoridor'un diğer benzer oyunlardan ayırt edici özelliği, sahip olduğu yirmi duvardır. Duvarlar, boşluklar arasında uzanan oluğa yerleştirilebilen iki kare alan genişliğinde düz parçalardır. Oyuncular duvarları kendilerine yol (koridor), rakiplerine engel oluşturmak için kullanır. Duvarlar oyunun başlangıcında oyuncular arasında eşit olarak bölünür ve bir kez yerleştirildiğinde taşınamaz veya kaldırılamaz. Her oyuncu sırasında ya piyonunu hareket ettirebilir ya da hala yerleştirmediği bir duvarı varsa bir duvar yerleştirebilir.

Piyonlar bulundukları kare alandan yatay veya dikey olarak sadece bir kare uzağa hareket ettirilebilir ama çapraz hareket ettirilemez. Bir piyon başka bir piyonla karşı karşıya geldiğinde sıra kimdeyse o piyon diğer piyonun üzerinden atlayabilir. Bitişiğinde bir piyon olan piyonun diğer tarafında üçüncü bir piyon veya bir duvar varsa, oyuncu hemen ilk piyonun sol veya sağ bitişiğindeki kare alana hareket edebilir. Birden çok piyonun üstünden atlanması mümkün değildir. Ayrıca hiçbir şartla duvarların üzerinden atlanmaz.

Duvarlar, iki kare alan arasında, bir duvar tarafından henüz doldurulmamış herhangi bir oyuğa doğrudan yerleştirilebilir. Ancak herhangi bir piyonun kazanması için kalan tek yolunu kesen bir duvar yerleştirilemez.

Oyunun kurallarının daha iyi anlaşılması için resmi oynama kılavuzunun Türkçe çevirisi olduğunu tahmin ettiğim belgenin içeriğini de paylaşmak istiyorum:

Oyunun Bileşenleri

  • 81 kareye bölünmüs bir oyun platformu
  • 20 adet duvar ve
  • 4 adet oyun taşı (piyon)

Oyunun Amacı

Karşı çizgiye rakibinden önce ulaşmak.

İki Oyuncu için Kurallar

Oyunun başında her oyuncunun 10 adet duvarı, oyun platformunun kendisine yakın bölümüne dizilir. Her oyuncu kendi taşını, duvarların önündeki sıranın orta
karesine yerleştirir. Kurayla oyuna başlayacak oyuncu belirlenir (sonraki ellerde sıra nasıl değişecek, her seferinde bir kura mı olacak yoksa önceki elde başlamamış olan oyuncu mu başlayacak şu an bilmiyorum).

Oyunun Oynanışı

Her oyuncu, sırası geldiğinde taşıyla bir hamle yapmayı veya bir duvar koymayı seçer. Eğer duvarları bitmişse mecburen taşıyla bir hamle yapar.

Taş Hamleleri

Taşla her seferinde öne, arkaya veya yanlara doğru sadece bir kare gitme suretiyle bir hamle yapılabilir. Taşlar duvarların üzerinden atlayamazlar, çevresinden dolaşmak zorundadırlar.

Duvar Koyma

Her bir engel iki kareyi engelleyecek şekilde konur. Engel koymada amaç oyuncunun ya kendi ilerlemesini kolaylaştırmak ya da rakibinin yolunu uzatmaktır; ancak geçecek yer bırakmayacak şekilde tamamen rakibin yolunu kapatmak yasaktır. Rakibe en az bir geçiş karesi bırakmak şarttır.

Karşı Karşıya Gelme

İki rakip oyuncunun taşı, arada engel olmaksızın karşı karşıya gelirse, sırası gelen oyuncu rakip oyuncunun taşının üzerinden atlayabilir. Böylece bu oyuncu bir kare avantaj sağlayarak yoluna devam etmiş olur. Eğer rakibinin taşının arkasında engel varsa oyuncu taşını bu taşın sağına veya soluna getirebilir.

Oyunun Sonu

Karşı çizgideki 9 kareden herhangi birine ilk ulaşan oyuncu oyunu kazanır.

Oyunun Süresi

Oyunun süresi 10 ile 20 dakika arasında değişir. Turnuvalarda her oyuncunun oynama süresi sınırlanabilir.

Dört Oyuncu için Kurallar

Oyuna başlarken her oyuncunun taşı önündeki sıranın ortasındaki kareye yerleştirilir ve her oyuncuya 5 engel verilir. Oyun saat yönünde ilerleyerek oynanır ve kuralları iki oyunculu oyunla aynıdır. Ancak birden fazla taşın üzerinden atlanamaz.

UYARI! Küçük parçalar içerdiğinden dolayı yutulması veya solunum sistemine kaçma tehlikesi nedeniyle 3 yaşından küçük çocuklar için uygun değildir.

Quoridor'da Gösterim

Quoridor'un resmi bir gösterimi olmamasına rağmen, Lisa Glendenning'in tezi kabul edilebilir bir gösterim önerir.

Önerilen notasyon, cebirsel satranç notasyonuna benzer. Her kare benzersiz bir harf-numara ile adlandırılır. Sütunlar, birinci oyuncunun solundan a'dan i'ye kadar işaretlenir ve satırlar ikinci oyuncunun tarafından birinci oyuncunun tarafına kadar 1'den 9'a kadar numaralandırılır. Bir hareket, önce sütün sonra da satır yazılarak, yani örneğin e8 şeklinde kaydedilir. Birinci oyunun piyonu e9'dan ve ikinci oyuncunun piyonu e1'den başlar.

Her bir duvar hareketi, doğrudan duvar merkezinin kuzeybatısında bulunan kareyle birinci oyuncunun perspektifinden ve aynı zamanda bir yönlendirme ismiyle (yatay ya da dikey) tanımlanmaktadır. Örneğin: e ve f sütunları arasında 3 ve 4. satırlarda bulunan dikey bir duvar, e3v ile tanımlanır.

Oyunlar satrançta olduğu gibi gösterilir: hamle sayısına göre birinci oyuncunun hamlesi ve ikinci oyuncunun hamlesi. Örneğin, bir oyun, her oyuncunun piyonunu hedefe doğru hareket ettirmesiyle başlayabilir:

1. e8 e2
2. e7 e3

Sonrasında da oyuncular diğer oyuncunun yolunu uzatmak için duvarlar ekleyebilir:

3. e3h e6h

Diğer hamleler de bu şekilde devam eder...

Quoridor'da Stratejiler

Henüz iki günlük bir oyuncu olarak stratejiler bölümünü sonraya bıraksam daha iyi olabilir belki. Birkaç bağlantı paylaşayım yine de:
Quoridor'ın birkaç orijinal versiyonunu Türkiye'de satın almak mümkün ama bir oyun için ciddi sayılabilecek bir bütçe ayırmak gerekebilir (ikinci el almak da bir seçenek olabilir). Bunu gerçekleştirme şansınız yoksa oyunun benzerlerini daha ucuza satın alabilirsiniz.

Kendi Quoridor'unuzu Yapmak

Bu yazının yazılış amacı buydu aslında. Geçen gün Quoridor'u ilk kez gördüm ve hemen bir tane yapıp oynamak istedim. Birkaç daha iyi olabilecek denemeden sonra güzel bir Quoridor oyunu yaptım ve zevkle oynamaya başladık evde.

Bir sonraki yazıda hem kendi Quoridor'umu nasıl yaptığımı hem de farklı birkaç yöntemle nasıl yapılabileceğini kısaca anlatacağım. Zaten doğru malzemelere sahip olduktan sonra yapması çok kolay. Oyun sizde de bendeki etkiyi yarattıysa belki sonraki yazıyı beklemeden bile bir tane yapmış olabilirsiniz :)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h