AppStream

Yeni bir gelişme olmasa da ülkemizde henüz hakkında hiçbir yazı olmadığı için kısaca bahsetmek istiyorum AppStream'den.
AppStream, tüm Linux dağıtımlarındaki uygulama kurucularının veya diğer isimleriyle paket yöneticilerinin daha standartlaştırılmış bir deneyim sunması için geliştirilmeye başlanmış bir proje. Kulağa harika geliyor ama son kullanıcıların hayatlarını gerçekten bu kadar kolaylaştırıyor mu şimdi buna bakalım.

AppStream, Linux'ta uygulama kurucuları ve üstveri paylaşımı için bir altyapı oluşturmak üzere Red Hat, Canonical, SUSE, Debian, Mandriva gibi büyük Linux üreticileri arasındaki bir söz birliğidir. Proje, kendi sitesinde şöyle tanımlanıyor:
AppStream, yazılım bileşeni üstverilerini standartlaştırarak Linux dağıtımları tarafından sağlanan yazılım depolarıyla etkileşime girme yöntemimizi iyileştirmek için bir dağıtımlar arası çabadır. 
Paket depoları üzerinde uygulama merkezli bir görünüm için gerekli üstverileri sağlayarak yazılım merkezi uygulamaları oluşturmanın temelini oluşturur. AppStream ayrıca birleşik bir yazılım üstveri veritabanı, ekran görüntüsü servisleri ve Linux dağıtımları için kullanıcı dostu uygulama merkezleri oluşturmak için gereken çeşitli diğer şeyler için özellikler sağlar.

AppStream Belirtimi

AppStream teknik belirtiminin son sürümü freedesktop.org/software/appstream/docs adresinde bulunabilir.

Bu belirtim, hem yazılım geliştiricilerinin sağladıkları yazılım bileşenlerini (uygulama, aygıt yazılımı, yazı tipi...) tanımlaması için kullanılan AppStream üst geliştirici XML biçimini, hem de dağıtımların kullanıcılarına paketlenmiş ve işlenmiş formda üstveriler göndermesi için kullanılan AppStream dağıtım XML biçimini tanımlar.

AppStream'e Katkı Vermek

AppStream'e katkı vermek isterseniz Freedesktop'taki AppStream e-posta listesine üye olabilir ve AppStream belirtiminin ve kütüphanesinin geliştirildiği github.com/ximion/appstream GitHub deposunu takip edebilirsiniz.

AppStream kütüphanesinin en son sürümünü ve araçlarını da doğrudan kullandığınız dağıtımın depolarından veya freedesktop.org/software/appstream/releases adresinden indirebilirsiniz.

AppStream kütüphanesi şu anda tamamen Türkçeye çevrilmiş, görebildiğim kadarıyla bunu Mesut Akcan sağlamış. Üstverilerdeyse durum bu kadar iyi değil, görebildiğim kadarıyla çeşitli popüler uygulamalar için çeviri yapılmış olsa da çoğu uygulama için Türkçe üstveri bulunmuyor.

Sonuç

AppStream'den çıktığı ilk günden beri haberdardım ama Linux dağıtımlarının depolarında yer alan bir uygulamam olmadığından veya herhangi bir dağıtımda paket bakıcılığı yapmadığımdan yakından takip etmiyordum.

İş arayışım sırasında belki faydasını görürüm diye yeteneklerim arasına web geliştiriciliğini de katmaya çalışıyorum bu ara. Bunun için de en rahat olduğum programlama dilini, C++'ı kullanıyorum yine (bana uygun bir iş görürseniz seslenebilirsiniz, özgeçmişim: tr, en)

Perl dilinde geliştirilmiş Catalyst çatısının basit yaklaşımını benimsemiş ve Qt üstüne inşa edilmiş C++ web çatısı Cutelyst'in örneklerinden Applyst'i güncellerken AppStream'in hem kullanıcılar hem de geliştiriciler için işleri ne kadar kolaylaştırdığını fark ettim.

DiscoverApplystelementary AppCenter, Flathub örneklerinden de görülebileceği üzere çok az bir kodlamayla masaüstünde, webde ve hatta mobilde çalışabilen uygulama yönetim arayüzleri geliştirilebiliyor.
Linux ve diğer özgür yazılımlar kullanıcılara seçme özgürlüğü tanıdığı için çok seviliyor. Bunu yapmanın da bir bedeli olabiliyor bazen. Örneğin ben bazı dağıtımlar için paketleme yapabilecek kadar çok şey bilirken bazı dağıtımlarda paket kurulumu için bile Google araması yapmak zorunda kalabiliyorum terminal üzerinde çalışırken. Bu gibi can sıkıcı durumları azaltmak için standartlaştırma çalışmalarını önemli buluyorum. AppStream de Linux dağıtımlarındaki paket üstbilgileri için güzel bir standartlaştırma çalışması bence.

Umarım Türkçe üstveriler de kısa zamanda daha tam hale gelir, ben veya başka birisi de internet üzerinden özgür yazılımların ve Linux'ta bulunan diğer tüm yazılımların bir arada görülebilmesini sağlayan bir web arayüzü yapar. Bence Applyst bunun için son derece uygun, sadece düzeltilmesi ve güncellenmesi gereken birkaç yeri var:

Kaynaklar

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h