SiS 6326

Sis sözcüğünü duyduğunuzda sizin aklınıza ilk ne geliyor bilmiyorum. Belki meteorolojik bir olay, belki de oyunlarda atılmaması gereken bir bomba türü geliyordur aklınıza. Benim durumumdaysa, 2000'lerde kullanmış olduğum ZET markalı bilgisayarın içinde gelen ekran kartı oluyor bu. Şimdi, sisli bir İstanbul sabahında sizlere çocukluğumun donanımlarından SiS 6326'dan bahsedeceğim.

SiS 6326, Silicon Integrated Systems tarafından üretilen bir grafik işlemci birimiydi. Haziran 1997'de duyuruldu ve o yılın sonunda tüketici pazarına sunuldu.

Performansı, çağının grafik işlemcilerine göre düşük olmasına rağmen, zamanla çok başarılı olarak düşük maliyetin 3B performansa yeğlendiği kurumsal pazara yönelik tasarlanmış birçok anakarta entegre edildi. SiS, 1998'de yedi milyondan fazla SiS 6326 birimi sattı böylece.

SiS 6326'nın Mimarisi 

SiS, AGP 2x veya PCI veri yoluyla ayrı bir kart ya da entegre bir grafik işlemci olarak mevcuttu. 64-bit 2B ve 3B grafik hızlandırıcı, DVD kod çözücü ve TV kod çözücü içeriyordu. 4 MB ve 8 MB bellekli sürümleri vardı.

SiS 6326'nın Performansı

SiS'in bu modeli, yüksek performans yerine düşük maliyet hedefli olduğu için yetenekleri çağdaşlarına göre düşüktü.

21 Ocak 1998'de Tom's Hardware tarafından yapılan bir teste göre, Direct3D kıyaslamalarında saniyedeki kare sayısı açısından performansı, NVidia RIVA 128'in performansının yaklaşık üçte birine ve bir ATI Rage Pro'nun performansının %40'ından daha azına denkti.

SiS 6326, OpenGL desteği olmadığı için Quake 2'yi oynatamıyordu. Tom's Hardware'deki inceleme, "yavaş ve bilinmeyen bir grafik yongasının" bile "daha güzel bir görüntü kalitesi" üretebileceğini söylüyordu.

OpenGL içeren ve sonunda GLQuake, Quake 2 ve GLexcess gibi bazı OpenGL uygulamalarının çalıştırılmasını sağlayan Java kod adlı bir beta sürücü piyasaya sürüldü. Yine de üç boyutla ilgili eksik özellikleri nedeniyle Quake 3 gibi oyunlarda çökmelere neden oluyordu.

Ayrıca Scitech Software'nin geliştirdiği GlDirect aracıyla da bazı OpenGL oyunları çalıştırılabiliyordu. GLDirect, OpenGL tabanlı oyunların ve uygulamaların, grafik donanımı üreticisi tarafından sağlanan Direct3D sürücüleri aracılığıyla 3B donanım hızlandırmasına erişmesini sağlayan bir araçtı. Araç bunu yapmak için Mesa'dan yararlanıyordu.

SiS 6326, çok kötü hızına rağmen hiçbir önemli görüntü kusuru olmaksızın, 3DMark2001 gibi nispeten daha yeni üç boyutlu uygulamaları çalıştırabiliyordu.

SiS 6326'nın Linux Desteği

Thomas Winischhofer tarafından bağımsız olarak geliştirilen sürücüleri dışında Linux için bir desteği yoktu. Bu sürücü, SiS tarafından sağlanan Windows sürücüleri bile OpenGL'i desteklemediğinden, yalnızca 2B hızlandırma sunuyordu.

Ayrıca, Sergio Costas tarafından Linux'un 2.4 sürümü için geliştirilen ve herhangi bir donanım hızlandırması olmayan deneysel bir FrameBuffer sürücüsü de vardı. Bu sürücü, mevcut yerleşik VesaFB sürücüsü aynı yetenekleri sunduğu için Linux'un 2.6 sürümüne taşınmadı.

SiS 6326'nın Varyantları ve Halefleri

1998'de SiS6326'nın DVD/Macro-Vision ve ardından AGP varyantları piyasaya sürüldü.

O yıl daha sonra, Soket 7 için SiS530 ve soket 370 için SiS620 olmak üzere entegre grafik işlemcilere sahip kuzey köprüsü yonga setleri piyasaya sürüldü.

Nisan 1999'da çıkan SiS 300 ile birlikte SiS 6326'un devri bitmiş oldu.

SiS 6326'da Hız Aşırtımı

SiS 6326'da PowerStrip yazılımı kullanılarak hız aşırtımı yapılabiliyordu, ancak 5 MHz kadar küçük bir hız aşırtımında bile Windows'ta çökmeler meydana geliyordu.

Son Sözler

SiS 6326'yı aslında aktif olarak kullanmaya başlamak istediğim YouTube kanalımda tanıtmak istiyordum ama henüz istediğim kalitede bir şeyler yapamadığım için bildiğim yoldan gittim ve çoğunlukla Wikipedia'dan yararlandığım bu yazıyı hazırladım. Ek okumalar yapmak veya bir SiS 6326 edinmek isterseniz aşağıdaki bağlantıları kullanabilirsiniz:

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h