Pardus 2011.2 (Cervus elaphus) Kurulum Sonrası Yapılacaklar Listesi Bölüm 1

Bugün Pardus kurduğum günlerden biri. Yine şık bir hareketle dağ gibi, sapa sağlam sistemi yeniden kurmayı gerektirecek hale getirmeyi başarınca yeni bir kurulum yaptım. Depo dışından paket kurarken başkalarına söylediğim kendi sorumluluğunuzda kapsamında oluyor çoğunlukla yaptığım yeniden kurulumların nedeni, şimdi olduğu gibi.

Buna benzer durumlarla karşılaştığımda ve temiz bir Pardus kurulumu yaptığımda hep bir kurulum sonrası yazısı yazmayı istemekle birlikte bir türlü fırsat bulamıyordum ama bu kez olacak sanırım. Hele Ubuntu 11.10'un çıktığı bugünlerde her gün şunun gibi onlarca yazı görürken kesin gibi.

Pardus 2011.2 64 bit sürümünün kurulumundan sonra sistemi zevklerime göre kullanabileceğim şekle nasıl getirdiğimi merak ediyorsunuz doğru yazıyı okuyorsunuz.

Yeni Pardus'umu ilk kez açtığımda önce ağ ayarlarını gerçekleştiriyorum sistem çekmecesi üzerinden simgesine tıklayarak. Pardus 2011 üzerinde ağ ayarlarını yapmak çok kolay. Ağ Yönetim Ayarları ekranında Kablolu, Kablosuz, Mobil Geniş Bant (bende çevrim dışı durumda ama ilgili donanımlara sahip kişilerde aktif olduğunu tahmin ediyorum), VPN, DSL sekmelerinden birinde Ekle'ye basarak kolayca bağlantı oluşturulabiliyor.


Ben kablosuz bağlantı oluşturdum. Tara düğmesiyle bağlanacağım noktayı seçerek pek çok bölümün otomatik olarak doldurulmasını sağladım. Daha sonrasında yapmam gerekenlerse sadece, parolamı girmek, özel bir simge istiyorsam bağlantı için bir simge atamak ve sistemimin bu ağa otomatik olarak bağlanmasını isteyip istemediğimi söylemekle sınırlı.

Kaptan'a geçmeden önce ağ ayarlarını yapmamın nedeni bilgilerimin Smolt'a gönderilebilmesini sağlamaktı. Kaptan yeteri kadar meşhur olduğu için kısaca geçeceğim. Özel olarak yaptığım pek fazla bir şey yok zaten. Sadece dosya ve dizinlerin tek tıklamayla açılmasını seçiyorum, iki sanal masaüstü olmasını ayarlıyorum ve donanım bilgilerimin Smolt'a gitmesi için ilgili seçeneği açıyorum. Bunları yapmakla birlikte henüz Smolt'u ne yazık ki yakından tanımıyorum. Ayrıca Pardus'taki sayfası şu an pek iyi durumda değil gibi görünüyor, eğer doğru yere baktıysam.


Şimdi depo değiştirme işlemine geçebilirim. Yapacağım işlem öntanımlı gelen kararlı (stable) depo yerine Pardus'un geliştiriminin yapıldığı geliştirme (devel) deposuna geçmemi sağlayacak. Bu adım kararlı bir sistem isteyen kişilere önerilmez. Tek faydası Pardus'ta yapılan her şeyi anında test edebilmeniz ve bir sorun varsa geri bildirimde bulunabilmenizdir. Daha çok geliştiriciler içindir. Depo değiştirme işlemi konsol üzerinden yapılabilmesine rağmen grafik arayüzde daha kolay olduğu için Paket Yöneticisi'ni açıyorum ve Depolar bölümünden Pardus deposunu seçerek adresteki stable değerini devel olarak değiştiriyorum.


Depoyu grafik arayüz üzerinden değiştirsem de bu büyüklük bir değişiklikten sonra yapacağım güncellemeyi Konsole üzerinden pisi ile yapmayı tercih ediyorum, öyle de garibimdir işte:
$ sudo pisi up
Bir kez de ben hatırlatmış olayım, geliştirme, test ve kararlı depoları aynı anda kullanmaya çalışmamalısınız, bu depolardan yalnızca biri sisteminizde aktif olmalıdır, ne yaptığınızdan emin değilseniz olduğu gibi bırakmanız en iyidir. Pardus'un resmi deposunun yanına farklı depoları nasıl ekleyebileceğinizi öğrenmek istiyorsanız ilgili belgelere bakabilirsiniz.

İçinde pek çok önemli uygulamanın da bulunduğu yüz yirmi üç paketlik bu güncellemeden sonra sistemi yeniden başlatmak iyi bir fikir olacaktır, bir yere ayrılmayın bir sonraki paragrafta yine buradayım.

Ara sıra paket oluşturduğum ve oyunalanından paket yüklediğim için temel geliştirme paketlerini yüklemek de yaptığım ilk işlerden oluyor genelde:
$ sudo pisi it -c system.devel
Böylece sistemime birbirinden güzel yüz dört paket daha yüklemiş oldum.

Şimdi daha küçük sayılarla devam edelim ve Chromium'u yükleyelim. Chromium'u ilk kez açtığınızda KWallet de açılacak, bir cüzdan oluşturursanız Chromium'da girdiğiniz parolaların bu cüzdanda saklanmasını sağlayabilirsiniz. Chromium'da daha önceleri bütün kullandığım eklentileri tek tek yüklemeye çalışıyordum ama Chromium'un senkronizasyonunu açtığım ve tüm verilerimi Google'nin güvenli kollarına teslim ettiğim için hiç uğraşmadan özelleştirdiğim Chromium'a kavuşabiliyorum. Tabii yine elle yapılması gereken küçük işler kalmış oluyor, onun için de şöyle bir yazı işimi görüyor.


Tekrar dönmek üzere şimdilik kurulum işlerine biraz ara verelim ve masaüstüne yönelelim. Masaüstümün tam istediğim gibi olması için ilk önce Klasör Görünümü programcığının Masaüstü dizini yerine Ev dizinini göstermesini sağlıyorum. Sonrasında da hiçbir işime yaramayan Masaüstü dizinine veda ederek bu dizini siliyorum.


Panelin en sonuna bir Çöp Kutusu programcığı ekliyorum. Dijital Saat programcığında tarih gösterimini kapatıyorum. KDE ile birlikte gelen öntanımlı Görev Yöneticisi programcığını kaldırarak oyunalanımda bulunan Icon Tasks'ı ekliyorum panele.
$ sudo pisi bi https://svn.pardus.org.tr/pardus/playground/maidis/2011/desktop/kde/addon/plasma-applet-icontasks/pspec.xml -d
$ sudo pisi it plasma-applet-icontasks*.pisi
$ rm plasma-applet-icontasks*.pisi
Icon Tasks'ta görev yöneticisindeki öğelerin otomatik değil sadece elle sıralanmasını ve sadece geçerli ekran, masaüstü ve etkinlikteki görevlerin gösterilmesi için gerekli ayarlamaları yapıyorum.

Çok sık kullandığım uygulamaları açıyorum şimdi, kolayca ve hızlıca erişebilmek için kısayollarını panele ekleyeceğim (bu arada Kate için kdesdk paketini de yüklemiş bulundum). Chromium, Dolphin, Kate ve Konsole'yi açtıktan sonra hepsini tek tek sağ tıklıyorum ve Show A Launcher When Not Running (Çalışmıyorken Bir Başlatıcı Göster) seçeneğini açıyorum. Icon Tasks da Türkçe'ye çevrilse ne güzel olur aslında.

Paneli aşağıdan sola taşıyorum. Zavallı panel masaüstünde göçebe hayatı yaşıyor benim bilgisayarımda. Windows'ta uzun zaman aşağıda kullanmıştım. Sonra Pardus'ta da bir süre aşağıda kullandıktan sonra üste aldım paneli, uzun bir süre böyle kullandım. Chromium'un sekmeleri en üstte olduğu için bir süre aşağıda kullandım tekrar ve Unity ile birlikte şimdi ben de solda kullanıyorum paneli. Bakalım ilerleyen günler neler getirecek.

Masaüstünü Göster programcığını kaldırıyorum. Hemen yanındaki Sayfalayıcı programcığının masaüstünü gösterebilmesi için ayarlar bölümünden ilgili seçeneğini açıyorum. Sütün sayısını teke indiriyorum, simge gösterimini açıyorum. Böylece iki programcık yerine tek programcıkla aynı işlevselliğe kavuşmuşmuş oluyorum.

Panele bir de Pastebin programcığı ekleyerek internet üzerinden resim ve metin paylaşımını sadece sürükle bırak kadar kolay hale getiriyorum. Pardus'ta şu an öntanımlı olarak Ubuntu'nun yapıştırma servisi geliyor ve bu pek hoşuma gitmiyor. Bu yüzden metinler için Pardus-Linux.Org servisini ayarlıyorum.


Oyunalanımdan dropbox, dolphin-box-plugin ve kde-servicemenu-dropbox paketlerini yüklüyorum. Dropbox her ne kadar kapalı bir servis / yazılım olsa da dosya paylaşımını benim için çok kolaylaştırdığından kullanmak zorunda kalıyorum. Benzer özgür bir uygulama da tercih edilebilir eğer ihtiyaçlarınızı karşılıyorsa. Dropbox'un ayarlarına geçmeden önce Dropbox'un sayfasına giderek önceki kurulumlardan kalma sistemleri temizledim, çünkü oradaki bilgilere göre şu an yirmi üç tane makineye sahiptim :)


Şimdi de Dolphin'e yönelelim. Sağ tarafa güzel bir Bilgi paneli ekliyorum. Sonrasında soluğu Dolphin'in ayarlarında alıyorum. Başlangıç bölümünden Filtreleme çubuğunu göster'i seçiyorum, çok sayıda dosya içeren bir dizin içinde kaybolmadan aradığıma ulaşabiliyorum böylece.

Servisler bölümünden Dropbox, Subversion ve Git sürüm kontrol sistemlerinde bulunan dosyaların durumlarının Dolphin üzerinde görselleştirilmesi için gerekli seçenekleri açıyorum.

Çöp bölümünden En büyük boyut sınırını devre dışı bırakıyorum. Genel bölümünden İpuçlarını göster seçeneğini açıyorum.

Ayarlarla şimdilik işim tamam, unuttuğum bir şey kaldıysa sonra dönerim. Şimdi araç çubukları var hedefimizde. Çokça kullandığım kes, yapıştır, çöp kutusuna taşı, geri al, uçbirim aç gibi fonksiyonlara ait kısayolları ekliyorum Dolphin'in araç çubuğuna. Dolphin'de son olarak da sağ taraftaki Konumlar sekmesini kullanım biçimime göre düzenliyorum.


KTorrent'e PardusWiki'de anlatılan ipuçlarını uyguluyorum. Bir işletim sisteminin torrent istemcisiyle birlikte gelmesi de çok güzel bir artı bence.


Sistem Ayarları'na girip girmeme konusunda biraz çekincelerim vardı ama başlayalım bakalım hızlı hızlı.

Masaüstü Efektleri: Eskiden kolayına kaçarak ve görsellikten vazgeçerek tüm efektleri kapatıyordum ama bir süredir sadece temel birkaç efekti kullanarak ve performanstan ödün vermeyerek KDE'nin görselliğinden yararlanıyorum.

Pencere Davranışı: Odaklama bölümünden Odak çalmayı engelleme seviyesi'ni Düşük'ten Hiçbiri'ne alıyorum. Böylece hangi pencere aktif olursa doğrudan onu görebiliyorum. Benim için en iyisi bu, sizin öntanlı ayarda bırakmanızda hiçbir zarar yok. Taşıma bölümünden de Taşıma ve yeniden boyutlandırma sırasında pencere boyutlarını göster seçeneğini açıyorum.


Hesap Detayları'ndan sosyal masaüstünü aktifleştiriyorum. Bu sayede KDE-Apps.org vb. sitelerden servis menüsü, programcık vb. indirirken oylama ve buna benzer eylemleri gerçekleştirebiliyorum.

Uygulama Görünümü: Oxygen parçacık biçimini zevkime göre ayarlıyorum. Daha sonra İnce Ayarlar bölümündeki Grafiksel efektleri sistemime uygun olarak ayarlıyorum: Yüksek ekran çözünürlüğü ve Düşük İşlemci.

Uygulama ve Sistem Bildirimleri'nden meşgul imlecini kapatıyorum.

Güvenlik duvarını açıyorum.

Girdi Aygıtları'ndan dokunmatik tabletin tablet üzerinden tıklamayla orta fare tuşu üretmesini sağlayan seçeneği kapatıyorum. Yanlışlıkla çok kullanıyorum çünkü açık olduğunda.

Görüntü ve Ekran bölümünden kart üreticisinin sunduğu kapalı kaynak ekran kartı sürücülerin yüklenmesi için sözü Panda'ya bırakıyorum ve yeni sürücülerin aktifleşmesi için sistemi yeniden başlatıyorum.


Ekranın üzerindeki yanıp sönen çizgileri engellemek için /etc/X11/kdm/kdmrc dosyasındaki ServerVTs=-7 değerini ServerVTs=7 olarak değiştirdim. İlgili hata kaydını şuradan görebilirsiniz. Eminim makul bir çözümü olsaydı uygulanırdı ama bu hatayı ikinci ara sürümde dahi almak üzücü. Sadece bu sürücüyü kullananan sistemlere uygulanabilecek bir geçici çözüm iyi olabilirdi.

Kate'yi yapılandırmaya başlayalım. Bu başka uzun bir yazının konusu olarak işlenirse daha iyi olacağı için kısaca geçeceğim. Devingen sözcük kaydırmayı açıyorum, sekme yerine boşluk kullanılmasını sağlıyorum, otomatik yedeklemeyi devre dışı bırakıyorum.

DNS ayarlarını değiştirelim şimdi de, internette biraz daha rahat dolaşabilmek ve yasaklamalardan daha az etkilenmek için:
  • Ağ Yöneticisi programcığının üzerine sağ tıklayıp “Ağ Yönetim Ayarları” seçimini yapın.
  • Açılan pencerede istenen bağlantının IPv4 Adresi sekmesinden Yöntem‘i Sadece otomatik (DHPC) adresler seçiminde bırakın.
  • Şimdi de yazılabilir duruma gelen DNS Sunucular kutucuğuna istediğiniz adresleri yapıştırın (adresler arasında boşluk bırakmayın sadece virgül kullanın). Örneğin: 193.140.100.210,193.140.100.215,194.27.222.62,8.8.8.8,8.8.4.4,208.67.222.222,208.67.220.220

Subversion üzerinde çalışmaya ve paket oluşturmaya yardımcı subversion-plugin-kwallet ve kde-servicemenu-pisiyap paketlerini yüklüyorum.

Bu belge en son Pardus 2011, Pardus 2011.1 ve Pardus 2011.2 kurulumlarından sonra yaptığım temel işlemler arasındakileri kapsıyor. Üç farklı zamanda yazıldığı için şimdi tekrar üzerinden geçmiş olsam da kopukluklar içerebilir. Önceki kurulumlarda yaptığım bazı şeyleri artık uygulamadığım için çıkardım, Firefox ve LibreOffice'yi kaldırıyordum sistemden bir zamanlar :)

Elbetteki yaptıklarım bunlarla sınırlı değil irili ufaklı pek çok şey daha yapıyorum sistemi kullandıkça. Bu kalan kısımları da belgeleyebilirsem bu yazının ikinci bölümü olarak yazmayı düşünüyorum. Şimdilik bu kadar.

Yorumlar

  1. Güzel bir kaynak olmuş, ellerine sağlik ;)

    YanıtlaSil
  2. Öncelikle yazı için teşekkürler. Ben icon task programcığını merak ettim kurdum. Ardından üzerine birkaç programın kısayolunu ekledim ancak uygulama başlatıcı ve Pastebin programcıklarını bir türlü ekleyemedim. Sürükleyip icon-taskın üzerine bırakıyorum ancak olmuyor. Acaba bir püf noktası mı var. Şimdiden cevap içinde teşkkür ederim.

    YanıtlaSil
  3. @Gökmen sağol, böyle yazılar arada iyi oluyor, özellikle yeni kullanıcılar için. Gerçi bu tam son kullanıcılara göre olmadı, yarısı kadarını filan atlamaları gerekir bence buradakilerin, yoksa geliştirici olur çıkarlar ki o da aslında fena olmaz :)

    @Yavuz teşekkürler. Icon Tasks'ın kendisi bir programcık ve kendisi panel üzerinde yaşıyor. Diğer programcıkları onun üzerine değil yanına eklemelisiniz. İsterseniz şu anki panelinizi tamamen silin.

    Sonra masaüstüne sağ tıklayarak Panel Ekle > Öntanımlı Panel ekle yolunu takip edin.

    Sonra bu paneldeki öntanımlı görev yöneticisini sağ tıklayarak silin.

    Paneli sağ tıklayarak Panel Seçenekleri > Programcık EKle yolunu takip edin.

    Icon Tasks'ı ve diğer programcıkları istediğiniz yerlere sürükleyin.

    Bu şekilde, olmazsa tekrar bakarız.

    YanıtlaSil
  4. teşekkürler şimdi oldu. Ben icon taskı başlı başına bir panel sanmıştım. Bu güzel programcığı tanımama vesile olduğunuz içinde ayrıca teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  6. Anıl bey, dolphine dropbox servisini nasıl eklediğinizi açıklar mısınız? Pisi paketini bulamıyoruz..

    YanıtlaSil
  7. Merhaba,

    Elle veya başka depolardan Dropbox ile ilgili yükleme yaptıysanız bunları kaldırıp, PardusWiki'de anlatılan şu yöntemi dener misiniz:

    sudo pisi it -c system.devel
    sudo pisi bi http://svn.pardus.org.tr/pardus/playground/maidis/Dropbox/dropbox/pspec.xml -d
    sudo pisi it dropbox*.pisi
    rm dropbox*.pisi

    sudo pisi bi http://svn.pardus.org.tr/pardus/playground/maidis/Dropbox/dolphin-box-plugin/pspec.xml -d
    sudo pisi it dolphin-box-plugin*.pisi
    rm dolphin-box-plugin*.pisi

    sudo pisi bi http://svn.pardus.org.tr/pardus/playground/maidis/Dropbox/kde-servicemenu-dropbox/pspec.xml -d
    sudo pisi it kde-servicemenu-dropbox*.pisi
    rm kde-servicemenu-dropbox*.pisi

    Daha sonra da menüden Dropbox'u açın.

    Bu şekilde servis menüsüne kavuşabilirsiniz. Olmazsa veya hata alırsanız buradan veya listeden sorabilirsiniz.

    Kolay gelsin

    YanıtlaSil
  8. Şimdi baktım güzel bir çalışma olmuş.
    DNS sunucular ile ilgili bir katkı vermek isterim. Parduswiki'de
    http://tr.pardus-wiki.org/NASIL:DNS_adreslerini_de%C4%9Fi%C5%9Ftirmek
    adresinde belirtilen "sudo nano /etc/resolv.conf" komutu verildiğinde
    "NOTE: the libc resolver may not support more than 3 nameservers."
    deniyor.Yani üçten fazlası desteklenmiyor.
    Konuyu biraz araştırdım. Aşağıdaki adreste üçten fazla isim
    sunucusu desteği için bir yol önerilmiş.Denemedim ama debian üzerinde
    çalıştığına göre Pardus için de uygulanabilir zannediyorum.
    Denenip Parduswiki'ye aktarılırsa isim sunucularıyla ilgili
    iyi bir kaynak olabilir.

    http://unix.stackexchange.com/questions/28004/how-to-overcome-libc-resolver-limitation-of-maximum-3-nameservers

    "3 down vote


    This is how I made Debian use more than 3 nameservers at a time.

    Install dnsmasq package

    Configure my local DHCP client not to use DNS server addresses provided by DHCP server, but only local server instead. To do so I add in my /etc/dhcp/dhclient.conf file the following line

    supersede domain-name-servers 127.0.0.1;

    Configure dnsmasq not to use the default /etc/resolv.conf file, but its own alternative one. In /etc/dnsmasq.conf add the following line

    resolv-file=/etc/resolv.dmasq

    Create /etc/resolv.dmasq with as many nameservers as you like.

    Restart the dnsmasq service.

    I tested it with 9 defined nameservers not containing my domain. The system couldn't resolve its name. When I added the 10th nameserver, the system resolved its name correctly."

    YanıtlaSil
  9. selamlar herkese... ben 2011.2 sürümünü indirmeye çalışıyorum ama bulamıyorum sitesinde indirebilen varmı...veya bana yükleyebilecek olan varmı... çok lazım arkadaşlar ve hiç bi yerde bulamadım..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İndirmek için aşağıdaki adresi kullanabilirsiniz:

      http://ftp.linux.org.tr/pardus/

      DVD'ye veya USB'ye yazmak için ve sonrasında bilgisayarınıza kurmak için gerekli bilgiler de PardusWiki'de bulunmakta.

      http://tr.pardus-wiki.org/

      Sil
    2. kardeşim çok teşekkürler... çok iyi oldu bu..:)
      takipçinim:) verdiğin bilgiler içinde teşekkürler...

      Sil

Yorum Gönder

sen de yaz yaz yaz buraya yaz bütün sözlerini

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h