KDE4: Yeni Başlangıçlar

KDE4'ün çıkmasıyla birlikte yazılımlar KDE4'e aktarılmaya başlandı. Bu elbette iyi bir şeydi ama yazılımların KDE3 sürümlerinin geliştirilmesi Dolphin örneğinde olduğu gibi ya tamamen durdu ya da Amarok veya KTorrent gibi yavaşladı. KDE3 kullanırken bu durumun olumsuz yönlerinden etkileniyorduk, şimdi KDE4 kullandığımıza göre yazılımların yeni sürümlerinin tadına varmak için önümüzde hiçbir engel yok.

Amorok'un ikinci sürümünü kaynak koddan kurmaya çalıştım ama bir türlü başarılı olamadım. Ben de derlenmiş halini aradım ve amarok-nightly'nin RPM'sini buldum ve rpm2targz ile normal bir arşive çevirerek yükledim. Henüz alfa sürümü olmasına rağmen kullanılabilir sıfatına oldukça yakın.


Amorok'un önceki sürümü de çalışıyor ama Mozilla Firefox'da fare tekerleğini kullandığımda takılmalar oluşuyordu, yeni sürümde bu oldukça az meydana geliyor. Yalnız parça listelerinizde Türkçe karakter varsa bunlar Amarok'u kapatıp açtığınızda bozuluyor, parça listesini temizleyip tekrar açmanız gerekiyor. Dinlediğiniz şarkıları sorunsuz olarak Last.fm'e de gönderebilirsiniz. Diğer özelliklerini ise pek fazla incelemedim henüz (şunu da ekleyeyim: masaüstüne ekleyebildiğiniz programcıkların bir benzeri Amarok'da da var).

Amarok2 için güncelleme: Bu sabah bir daha denedim ve kaynak koddan yüklemeyi başardım. Bu oldukça iyi oldu çünkü önceki paket eski bir alfa sürümüne aitti, şimdi kurduğum ise ikinci alfa sürümü. Böylece yukarıda Amarok için sarf ettiğim yorumlar da değişti. Artık parça listesindeki parçalarda Türkçe karakter olduğunda yaşanan sorun yok. Önceki denediğim sürümde (yukarıdaki RPM'den bahsediyorum) albüm kapaklarını internetten getiren eklenti çalışmıyordu, kendi derlediğim alfa 2'de ise sorunsuzca albüm kapakları indirilebiliyor. Ayrıca beğenileri belirten yıldızlarla oylama çalışıyor ama şarkıları etiketleme henüz (sanırım başka programlar yüzünden) çalışmıyor.

Sevdiğim ve olması gerektiği gibi olan bir programdır KTorrent. Eski sürümünü kullanmak istemezseniz yeni sürümünün kaynak kodlarını indirerek derleyebilirsiniz.


Sanırım yeni sürümde sistem çekmecesinde indirme ve gönderme hızlarını gösteren hareketli simge henüz yok, bunun dışında hiç bir eksikliği de mevcut değil. Ayrıca önceki sürümdeki tamamlanmamış dosyalarınızı (indirmelerinizi) da otomatik olarak içeri aktarıyor.

KDE4 ile birlikte programları kurma alışkanlıklarımız da bir parça değişiyor, örnek:

tar -xvjf program-X.Y.Z.tar.bz2
cd program-X.Y.Z
mkdir build
cd build
cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=/bu/programı/kuracağım/buraya ..
make
sudo make install

Dophin -KDE4'ün öntanımlı dosya yöneticisi- çok güzel özelliklerle birlikte geliyor (Nepomuk Semantik Masaüstü'nü ve Strigi Masaüstü Arama Motoru'nu henüz çalıştıramadım, internette de işe yarar bir şeyler bulamadım).


Yukarıdaki ekran görüntüsünde Dolphin'in en önemli özelliğini görebilirsiniz: Doğal Sıralama. GNU/Linux'a geçtiğim ilk günlerin birinde bir DVD ve ona sığmayan dosyalar için de CD yazdırmıştım ve sanırım o gün biraz da dikkatsizdim, en önemlisi de o zaman Doğal Sıralama yoktu farkında olmasam da.

Bunların dışında diğer özelliklerden de kısa başlıklar halinde bahsedeyim:
  • Sekmeli yapı.
  • Ekranı ikiye ayırabilme.
  • Uçbirim desteği.
  • Gruplayarak gösterme desteği.
  • Çoklu dosya isimlendirme.
Henüz videoların önizlemesini ise göremedim Dolphin'de.

Dophin'de kullanılabilecek servis menülerinden de bahsetmeyi düşünüyordum ama daha detaylı bir anlatım yapmak istediğim için sonraki yazılara erteledim.

İkinci bölümün sonuna kadar sabırla okuduğunuz için teşekkürler. Gözden kaçan hataları çekinmeden bildirebilirsiniz. Üçüncü bölümde görüşmek üzere.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h